5 عیب سراتو سایپا چیست؟
احتمالا تا حدی با کمپانی خودروسازی مطرح کرهای با نام کیاموتورز آشنایی دارید. محال است خودروهای کرهای دل کسی را بزنند، به هر حال چه کسی دوست ندارد یکی از محصولات ساخته دست کرهای ها یا ژاپنیها را داشته باشد! این کمپانی توانست با تولید کیا سوراتو انقلابی عظیم در زمینه محصولاتش به پا کرده و بازار جهانی را برای مدتی به قبضه خود درآورد.
کیا سراتو یک سدان جمع و جور شهری است که نسل دوم آن در سال 2009 بر روی خط تولید کمپانی کیا قرار گرفت. در سال 1393 شرکت سایپا موفق شد تا با همکاری کیا موتورز، مونتاژ نسل دوم این خودرو را در داخل کشورمان آغاز کند. نمونههای اولیه کیا سراتو سایپایی به موتورهای نه چندان پرتوان 1.6 لیتری و گیربکس 6 سرعته دستی مجهز بودند، اما در سال 1394 مونتاژ نمونه 2 لیتری مجهز به گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار شرکت سایپا قرار گرفت. گل سر سبد این خانواده نیز کیا سراتو 2 لیتری آپشنال است که علاوهبر آپشنهای موجود در سایر تیپها، از امکاناتی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، شیفتر پشت فرمان، روکش چرمی صندلیها و آمپر سوپر ویژن نیز برخوردار است. در حال حاضر کیا سراتو سایپایی در 4 تیپ مختلف به بازار عرضه میشود که به دو دسته آپشنال و غیر آپشنال تقسیم میشوند. هر یک از این تیپها نیز شامل دو موتور مختلف 1.6 لیتری و 2 لیتری هستند، اما همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم مجهزترین و گرانترین نمونه کیا سراتو سایپایی تیپ 2 لیتری آپشنال است. برخی از همین نقاط ضعف کیا سراتو است که در ادامه با آنها آشنا میشویم. همراه ما بمانید.
1.عدم تعبیه سیستمهای پایداری
از بهترین آپشنهای خودروهای امروزی تعبیه سیستمهای پایداری در سر بالایی و سراشیبی و همینطور کنترل کشش است که متاسفانه در کیا سراتو وجود ندارد. در واقع این سایپا بوده که آپشنی به این مهمی راحذف کرده، میپرسید چرا؟ معمولا این موارد برای کاهش قیمت تمام شده در ایران حذف می شوند. سیستم ESP به ثبات خودرو در جاده کمک کرده به نحوی که با خیال راحت بتوان در جادههای کوهستانی و پر پیچ و خم رانندگی کرد که آن هم حذف شده است.
2.پایین بودن کیفیت رانندگی
احتمالا دقت کردهاید که به محض خریدن یک خودرو همگی از مالکش میپرسند: رانندگی نرمی دارد یا نه؟ شاید شما خودرویی نه چندان گران تهیه کنید اما رانندگی نرم آن چنان لذتی برایتان رقم بزند که فکر تعویضش به این زودیها به سرتان نخورد. متاسفانه کیا سراتو جزء این مدل خودروها نبوده و به قول اغلب مالکانش خودرویی خشک است. اگر با این خودرو رانندگی کنید در هنگام رد شدن از روی دست اندازها یا جادههای پر پیچ و خم کاملا متوجه این قضیه شده و حسش خواهید کرد.
البته برخی معتقدند نسخه مونتاژ کیا که توسط سایپا تولید و دستکاری شده آن را بدین وضع انداخته است. در این باره نمیتوان با قاطعیت محض نظر داد اما آنچه که مهم به نظر میآید نداشتن کیفیت سواری بوده که قطعا در میزان فروشش تاثیرات ناخودآگاه و منفی گذاشته است.
3.حذف برخی آپشنهای مهم
حداقل با اطمینان میتوان این نکته را تایید کرد که اغلب مردم ایران به دنبال آپشنهای به روز در خودروهای وارداتیاند و تمام این هزینهها را برای داشتن خودرویی به قول خودشان فول آپشن متقبل میشوند. کسی هست که سانروف را دوست نداشته باشد. این یک آپشن جذاب در خودروهای امروزی است که با وجود رایج شدن همچنان طرفداران زیادی دارد و مثل اینکه قرار نیست عادی شود. یا یکی دیگر از آپشنهای پر طرفدار برای کسانی که عاشق رانندگی هستند فکر میکنید چیست؟ بله، دنده پشت فرمانی و سیستمهای گرم کننده صندلی، از بهترین امکانات به کار رفته بوده که افراد زیادی برای داشتن خودرویی با این امکانات حاضر هستند تا هزینه بیشتری پرداخت کنند. تعبیه کیسههای هوا یکی از آن دسته امکاناتی بوده که یک خودرو را در سطح امنیتی بالا قرار داده، طوریکه بتواند از استانداردهای جهانی و مطرح ستارههای امنیتی دریافت نماید، به ویژه در صورت تعبیه کیسههای هوای جانبی در خودرو. استارت دکمهای نیز یکی از آپشنهای مورد علاقه اغلب خودرو دوستان است.
آیا تصور کردید که این امکانات را در کیا سراتو سایپا پیدا خواهید کرد؟ خیر. تمام این امکانات مهم و ضروری در خودروهای تولید شده توسط سایپا حذف شدهاند که موجب تقلیل کیفیت خودروی مورد نظر در بازار ایران شده به نحوی که بسیاری از مردم از خریدن آن صرف نظر میکنند.
4.کابین با مواد بیکیفیت
از جمله مزایای یک خودرو خوب داشتن کابینی با کیفیت و ساخته شده از مواد خوب و مقاوم است که این مورد در کابین کیا سراتو سایپا دیده نمیشود. متاسفانه طراحان سایپا در بعضی بخشهای این خودرو دستکاریهایی کردهاند که موجب ضعف آن شده و آن را به سطحی پایین تقلیل داده است. برای نمونه میتوان به استفاده از مواد بیکیفیت و پلاستیکی خشک در ساخت کابین خودرو اشاره کرد. پس اگر به محض ورود به داخل خودرو یکه خورده و با کابینی نه چندان زیبا که چنگی به دل نمیزند رو به رو شدید اصلا تعجب نکنید.
اما داستان به اینجا ختم نشده و کابین نه چندان زیبای کیا سوراتو سایپا فقط در داشبورد بیکیفیتش خلاصه نمیشود بلکه صندلیهایی با روکش پارچهای نیز از زیبایی داخل خودرو کاسته است. اگر این خودرو را با محصولات چینی مقایسه کنیم که اغلب از کابینی جذاب با روکشهای چرم روی صندلیها پوشیده شدهاند، ارزشمندی این خودرو را پایین آورده و از امتیازهای آن کم میکند. البته این آش را سایپا پخته که باید انگشت اتهام را به سمت او نشانه رویم.
5.مونتاژ کم کیفیت خودرو
متاسفانه کشور ما حتی در مونتاژ نیز خوب عمل نمیکند. این ضعف را به راحتی میتوان در کیفیت پایین مونتاژ کیا سراتو سایپا دید. فقط کافیست به فاصلهای که بین دربهای خودرو به کار رفته و پوشش آنها دقت کنید، این قسمت به حدی ضعیف است که موجب نفوذ آب به داخل خودرو میشود. حتی رنگ این خودرو نیز از کیفیت اولیه و اصلی کیا سراتو برخوردار نبوده و این یک ضعف بزرگ به حساب میآید.
کلام آخر
همانطور که خواندیم کیا سراتو از بهترین تولیدات کیاموتورز کره جنوبی است، اما متاسفانه با مونتاژ خودرو توسط سایپا اقبال از آن رو برگرداند و او را به خودرویی ضعیف البته نسبت به نوع اصلیاش تبدیل کرد. دیدیم که نقاط ضعفی در کیا سراتو سایپا وجود دارد به حدی که اغلب مردم خودروهای چینی را به آن ترجیح میدهند. شاید نکات ذکر شده دلیلی بر این باشد تا در هنگام انتخاب و خرید آن کمی دست نگه داشته و اگر دیدیم با این نقاط ضعف مشکلی نداشته و با آنها کنار خواهیم آمد برای خریدش هزینه کنیم. این دیگر به انتخاب و سلیقه هر کدام از ما بستگی دارد.
منبع: صفحه سراتو سایپا همراه مکانیک https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/saipa/kiacerato/